Sunday 20 November 2011

hangat2 PRU-13

Hangat2 PRU-13 makin terasa di dalam media-media n wakil2 rakyat parti2 politik.wakil pro kerajaan n pembangkang masing2 sibuk timbul dan tengelam isu2 untuk menang pilihan raya..kuasa la katakan.manusia mana yang x gila kuasa kan..yang [ro kerajaan promosi pembangunannya sampai lupa pembangunan yang dia org rancang tu untuk siapa.sampai ke kepada rakyat yang ni dia tuju orr hanya kepada masyarakat kelas pertengahan n bandar jer walaupun duit berjuta2 ditaburkan kepada rakyat tpi bagi aku walaupun sebannyak mana la ko rag tabur tapi benda2 penting terutamanya kebajikan, sosial, ekonomi masyarakat tidak diambil kira jangan harap la nk menang.hehhee...bagi pembangkang pula x abih2 ngan isu liwat nya, video entah ape2 la agama..xpaham betul la aku..yang paling aku benci nk ader plak yang main isu perkauman dah memang semua org tahu yang kaum peribumi kat malaysia ni memang terbelakang daripada segi sosioekoniminya berbanding kaum cina...geram betul aku!!!!..
kalau kat nrgara barat isu2 yang di keluarkan adalah berdasarkan untuk masyarakat peri bumi n rakyat dalam negara sendiri ni malaysia per kess..xabih2 ngan isu mengarutt jer..ko org ingat generasi muda macam aku ni  xdapat pikir n lihat ker mana yang betul macam makcik2 yang rambut putih p parti  pakai seksi2 tu yang bagi bantuan sana bantuan sini nk tunjuk perihati..org blh tgk la keiklasan ko bagi tu.eeleeee.
bagi aku isu paling teruk kat malaysia ni adalah rakyat mengangur..malaysia rakyat yang mengangur adalah lebih daripada 1 juta org berbandung peluang pekerjaan yang di berikan kepada org asing sebyak lebih 2 juta org kat malaysia nih..baru2 ini isu PM kita tubuh slim kan..aku nk bagi thu la daripada member aku ada sebuah company ni  hanya bagi alaun just 700 berbanding alaun sebenar RM1000 yang di warwarkan. sabo jer la..pengalaman 0hh pengalamannnn..

kalau nk ikut benda tu aku rase kelebihan banyak dapat kat  syarikat dah la dapat potongan cukai malahan dapat kerahan tenaga golongan  pekerja baru lagi dengan gaji yang murah lagii..huhuuu siapa xnak..kalau aku tauke minyak pun nk gaji sikit tpi faedah banyak..emmmmmm
yang jadi persoalannya kalau p mintak pekerjaan kat syarikat kecik n besar ni dia org nk ker????slim ader ape benda tu setakat belajar nk mengurus  n nk bekerja..huh!!
aku rasa la problem utama malaysia ni sisitem pengajian tinggi menawarkan bidang yang tidak sehaluan dengan pembangunan negara(maklum la nk maju cepat). so banyak la mata pelajaran pelik2 yang di tawarkan.ko ingat kalau x sama ngan bidang n xda pengalaman kerja bekernaan ngan bidang tu ada org nk ambik kerja ker.yuran pengajian setiap tahun naik.loan ptptn xbayar, kerja dapat tpi gaji taraf sijil izajah letak dalam bingkai kat rumah.so siapa yang salah kat sini..geram betul aku...kesian plak aku tgk kat adik2 kat u tuh...
soo sebagai generasi baru, aku x layan la isu2 haprak yang ahli2 politik entah ape2 nih.aper yang aku nk tengok ade tak ahli politik yang membawa isu yang berguna terhadap pembangunan negara.issu yang boleh di pakai yang dapat membela rakyat tempatan dan seterus nya membangunkan bangsa malaysia..kalau tahap sekarang ahli politik kita jangan harap la bangsa kita nk berubah...semua nk simpan dalam poket sendiri jer..sebelum dapat kuasa janji macam2 dah dapat semua simpan dalam poket siap2 boleh bina sistem dinasti lagi....
ayuh org muda pembaharuan bangsa malaysia bermula dari kitta...ayuhh!!!

No comments:

Post a Comment